Kakšne pravice glede posegov/zdravljenja brez bolečin torej imamo in kdo o tem odloča? Moramo to zahtevati vnaprej ali je samoumevno? Kaj, če se zaplete med posegom - imamo pravico zahtevati, da se slednji prekine in da se pred nadaljevanjem poskrbi za prenehanje bolečine? Ali pa je na nas zgolj to, da podpišemo, da razumemo vsa tveganja, da se strinjamo z vsemi posegi in da izvajalca odvežemo vseh odgovornosti, vmes pa pač – potrpimo? Ker se bomo v nasprotnem »zamerili« zdravnikom, ki jih bomo v bodoče lahko še kako potrebovali. Znanstveno dokazano in strokovno utemeljeno je, da ljudje prej in bolje okrevamo, če nas med posegi in po njih ne boli. Čeprav gre zgolj za poseg pri zobozdravniku. Zakaj se torej v javnem zdravstvu (pre)pogosto varčuje z analgetiki, zasebno pa je popolnoma druga zgodba?
V uredništvu portala MojaLeta.si smo se po odgovore na omenjena vprašanja odpravili na številne naslove: Zdravstveni inšpektorat, NIJZ, Zastopniki bolnikovih pravic, Varuh človekovih pravic, ZZZS.
Najprej smo potrkali pri slednjem. Ker se nanj zliva največ gnojnice, češ, nočete plačati. Tole so nam povedali: »Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije nikoli ne določa strokovne doktrine zdravljenja, na primer na kakšen način se izvede zdravljenje zoba ali srčna operacija, katera zdravila se aplicira... To je vedno stvar strokovne doktrine, mednarodnih in slovenskih strokovnih smernic in tako imenovane klinične poti, ki jo opredeli strokovni vrh posamezne medicinske stroke bodisi na ravni klinike ali inštituta bodisi na ravni razširjenega strokovnega kolegija posamezne medicinske stroke.«
Ali je torej zdravnik popolnoma avtonomen pri odločanju o tem, ali bo bolniku dal sredstvo proti bolečinam ali ne, brez strahu za »posledice« pri zaračunavanju storitve zavarovalnici? Da, pravijo na ZZZS, in nadaljujejo: »Zdravnik je pri izvedbi diagnostike in zdravljenja vezan na medicinsko doktrino (strokovno doktrino, ki jo določi medicinska stroka). V okviru doktrine se zdravnik sam odloča o načinu in postopkih zdravljenja in diagnostike.«
Zavarovalnica kot »krivec« torej odpade. Razlogov za varčevanje z analgetiki pri njej ni, vsak zdravnik se avtonomno odloča za vsak primer posebej. Ali ga pri tem vodi le dobrobit bolnika ali tudi kaj drugega, pa tudi, na koga se lahko obrnete, če so vam bolečine ob posegu »dvignile pokrov«, vam razkrijemo v naslednjih dneh. Do tedaj pa le še to, kaj pravi zakonodaja.
Zakon o pacientovih pravicah v 5. členu pravi, da so pacientove pravice naslednje:
- pravica do dostopa do zdravstvene oskrbe in zagotavljanja preventivnih storitev,
- pravica do enakopravnega dostopa in obravnave pri zdravstveni oskrbi,
- pravica do proste izbire zdravnika in izvajalca zdravstvenih storitev,
- pravica do primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe,
- pravica do spoštovanja pacientovega časa,
- pravica do obveščenosti in sodelovanja,
- pravica do samostojnega odločanja o zdravljenju,
- pravica do upoštevanja vnaprej izražene volje
- pravica do preprečevanja in lajšanja trpljenja,
- pravica do drugega mnenja,
- pravica do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo,
- pravica do varstva zasebnosti in varstva osebnih podatkov,
- pravica do obravnave kršitev pacientovih pravic,
- pravica do brezplačne pomoči pri uresničevanju pacientovih pravic.
Če imate tudi vi vprašanje iz področja zdravstva, nam ga pošljite na naš elektronski naslov info@mojaleta.si in poskušali bomo poiskati odgovore!