Javna agencija RS za varnost prometa v zvezi s tem izdaja smernice za šolske poti, ki so medresorsko usklajene na ravni pristojnih inštitucij in so osnovane na aktualni zakonodaji in primerih dobrih praks iz lokalnih okolij, ki učinkovito ter celostno pristopajo k večji varnosti na šolskih poteh.
Na novinarski konferenci so smernice za šolske poti predstavili mag. Igor Velov, direktor Javne agencije RS za varnost prometa, mag. Gregor Mohorčič, generalni direktor direktorata za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS, dr. Marko Renčelj, izredni profesor na Fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru ter Robert Strah, avtor smernic za šolske poti, Javna agencija RS za varnost prometa.
Smernice za šolske poti so dosegljive na spletnih straneh AVP (
www.avp-rs.si) in predstavljajo koristen in uporaben pripomoček osnovnim šolam in lokalnim skupnostim za izdelavo učinkovitih načrtov šolskih poti, za celovitejši pregled in izboljšanje varnosti šolskih poti ter za poenoteno označevanje šolskih poti.
Smernice so tudi uporaben pripomoček za učinkovito in poenostavljeno komuniciranje preventivno-vzgojnih vsebin za šolarje in starše, hkrati pa usmerjajo k bolj sistematičnemu in koordiniranemu pristopu na področju prometne varnosti na lokalni ravni ter k varnejši cestno-prometni infrastrukturi.
Za učinkovit sistem zagotavljanja večje varnosti na šolskih poteh je namreč nujno sodelovanje pristojnih inštitucij – osnovnih šol, ki oblikujejo načrte šolskih poti in jih komunicirajo z učenci in starši, lokalnih skupnosti, ki upravljajo s cestno infrastrukturo ter lokalnih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, ki povezujejo vse pristojne lokalne deležnike področja varnosti v cestnem prometu in so zakonsko pristojni za presojo ogroženosti varnosti učenca na poti v šolo. Pri tem imajo posebno vlogo tudi policija in občinska redarstva, saj lahko preko svojih nadzorstvenih in preventivno-vzgojnih nalog bistveno pripomorejo k večji varnosti na šolskih poteh.
Na podlagi podrobne analize stanja, aktualne področne zakonodaje in primerov dobrih praks smo zapisali jasne korake in navodila pri oblikovanju učinkovitih načrtov šolskih poti, ki bodo olajšali področno delo osnovnim šolam, hkrati pa aktualizirali same načrte za zainteresirano javnost. V zvezi s tem smernice natančno opredeljujejo tudi sestavine načrta šolskih poti s komunikacijo ključnih vzgojno-preventivnih vsebin (kot del načrta šolskih poti). V kontekstu vodenja otroka na šolskih poteh obravnavamo tako šolarja pešca kot tudi šolarja kolesarja in šolarja potnika oz. vozača in promoviramo zdrav in varen način mobilnosti.
Pomemben segment smernic predstavljajo tudi kriteriji za šolske poti kar bo pripomoglo k varnejšim šolskim potem in prometni infrastrukturi (urejeni hodniki za pešce, prehodi, fizične ovire za nižje hitrosti, razsvetljava) ter na ta način prometni varnosti na splošno.
Smernice spodbujajo tudi terenske preglede varnosti šolskih poti s strani lokalnih tehničnih komisij, svetov za preventivo ali licenciranih presojevalcev varnosti cest. Na koncu smernice tudi opisujejo pravilno označevanje šolskih poti z vertikalno in horizontalno prometno signalizacijo. V zvezi s tem je pred kratkim stopil v veljavo Pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi, ki med drugim opredeljuje nov prometni znak »šolska pot«.
Ukrepi za varnejšo prometno infrastrukturo in večjo varnost otrok na šolskih poteh prinašajo dolgoročno tudi znatne prihranke lokalnih skupnosti na področju organiziranih šolskih prevozov, hkrati pa pripomorejo k učinkovitem in aktivnem vključevanju otroka oziroma šolarja v svet prometa.
Prepričani so, da so smernice za šolske poti pomemben prispevek k skupnemu cilju, da bomo imeli varnejše šolske poti in varnejše šolske okoliše brez smrtnih žrtev in hudo telesno poškodovanih v cestnem prometu.