Namen nacionalne preventivne akcije, ki je potekala med 8. in 24. januarjem 2016, po vseh Sloveniji, je bil osveščanje voznic in voznikov o nevarnostih in posledicah uporabe mobilnih telefonov med vožnjo. Posebej je namreč uporabi mobilnih telefonov v prometu naklonjena mlajša generacija, pa tudi vozniki srednje starosti, predvsem zaradi poslovnih razlogov. V zadnjem tednu akcije je AVP s spletnim anketiranjem med naključno polnoletnimi državljani Republike Slovenije, ki imajo vozniški izpit in redno vozijo, izvedla prvo analizo uporabe mobilnih telefonov med vožnjo. V anketi je sodelovalo 1000 voznikov, med njimi dobrih 56 % žensk in dobrih 43 % moških vseh starosti. Anketirani so v veliki meri izobraženi, oziroma imajo opravljeno srednjo šolo (43 %) ali študij (skoraj 39 %), vozniško dovoljenje pa imajo v povprečju 24 let in med vožnjo preživijo dobro uro dnevno.
Dlje kot smo za volanom, več uporabljamo mobilne telefone
Med vožnjo telefone uporablja kar 75 % voznikov, bodisi za klice oziroma pogovore, bodisi za pisanje SMS sporočil in pregled socialnih omrežij. Skoraj vsi (74 %) med vožnjo telefonirajo, ena tretjina (30 %) pregleduje socialna omrežja, 7 % si zapisuje beležke, opomnike in podobno, 5 % jih brska po spletnih straneh, 3 % uporabljajo mobilne aplikacije, poleg tega pa skoraj desetina (9 %) telefon uporablja za poslušanje glasbe ali navigacijo. Pogovori med vožnjo v povprečju trajajo 5 minut, pisanje ali pregledovanje sporočil vzame 3 minute, za pregled socialnih omrežij pa vozniki porabijo 4 minute.
Na podlagi teh podatkov lahko zaključimo, da se slovenski vozniki premalo zavedajo nevarnosti in tveganj povezanih z uporabo mobilnih telefonov med vožnjo.
Tako se na primer lahko zgodi, da na razdalji 10 km, ki jo prevozimo s 60 km/h in torej za pot potrebujemo 10 minut, kar polovico poti vozimo z zmanjšano pozornostjo in posledično ogrožamo tako sebe, kot druge udeležence prometa.
Kot olajševalno okoliščino je 77 % anketiranih navedlo, da se med pogovorom, pisanjem SMS sporočil (59 %), vnašanjem opomnikov (33 %) ali pregledom socialnih omrežij in spleta (28 %) ustavijo na primernem mestu, pri tem pa je bila interpretacija primernega mesta prepuščena anketiranim – torej lahko za primerno mesto razumejo tudi ustavitev pri rdeči luči, pred zapornicami, v prometnem zamašku, na parkiriščih ali postajališčih.
Odzivi javnosti na nacionalno akcijo
Glede na izredno visoko število anketirancev, ki med vožnjo uporabljajo mobilne telefone, je zanimivo, da so vprašani med najbolj nevarne voznike prišteli prav voznike, ki med vožnjo uporabljajo telefone, sledijo vozniki, ki vozijo pod vplivom alkohola in utrujene voznike (97 %).
Preventivna akcija AVP Mobilni telefoni je bila med Slovenci izredno dobro opažena, kar 80 % anketirancev se spomni oglasa preventivne akcije, 70 % sodelujočim v anketi je bila všeč, glavno sporočilo akcije pa je doseglo 64 % anketirancev. Prav tako jih več kot polovica, 55 %, jasno izraža namero, da v prihodnje ne bo več uporabljajo mobilnega telefona med vožnjo.
Mag. Igor Velov, direktor Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa je poudaril:«Zadovoljni smo, da je bila akcija ne samo opažena temveč tudi dobro sprejeta, saj je bila kar 2/3 anketirancev akcija všečna. Poleg tega jih je veliko (68 %) mnenja, da bi poostren nadzor nad uporabo mobilnih telefonov med vožnjo pripomogel k zmanjšanju uporabe. S podobnimi preventivnimi akcijami tudi za ostale udeležence v prometu bomo letos na Agenciji nadaljevali«.
Na Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa so v času akcije v sodelovanju z drugimi partnerji, poleg medijske in oglaševalske kampanje, na lokalni ravni razdelili plakate in letake za sodelovanje z občinskimi sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu. Policija in občinska redarstva so izvajala poostren nadzor nad uporabo mobilnih telefonov med vožnjo, na izpitnih centrih so osveščali vse kandidate za pridobitev vozniških dovoljenj, s plakati in letaki pa tudi preko različnih organizacij za tehnične preglede in registracijo vozil, v šolah vožnje in podobno. V sodelovanju z DARS je AVP preko Petrola in OMV razdelila 30 tisoč letakov ob nakupu letne vinjete za slovenske avtoceste, voznike pa so neposredno opozarjali tudi na avtocestnih plakatih, počivališčih in portalih.