"Potrdite, da se strinjate s pogoji poslovanja". Kolikokrat v zadnjem letu, kaj letu, mesecu ali tednu ste brez pomisleka odkljukali, da se strinjate s pogoji poslovanja, ne da bi jih prebrali?
Ali se prebili na konec 17-stranskih pogojev poslovanja in kliknili `strinjam se´ samo zato, da boste lahko čim prej nadaljevali z namestitvijo programa ali prenosa podatkov? Če je odgovor kaj drugega kot "vedno" ste v (zelo zelo maloštevilčni) manjšini.
Raziskava dveh ameriških univerz je potrdila, kar pravzaprav že vemo – (skoraj) nihče ne prebere drobnega tiska, četudi ne bi škodilo. In kako so raziskovalci prišli do takšnega zaključka? Objavili so lažno družabno spletno stran, splošni pogoji uporabe pa so bili zelo podobni pogojem, ki jih spletna družbena omrežja tudi v resnici uporabljajo (v tem primeru LinkedIn). Pogoji so vsebovali med 8000 in 4000 besed – z nekaterimi podtaknjenimi `cvetkami´.
Tako so zapisali, da se strinjate, da "podatke delijo z NSA (National Security Agency) in drugimi varnostnimi agencijami v ZDA in po svetu", "da se strinjate, da bodo vaše osebne podatke delili s tretjimi osebami", kar lahko ima vpliv na "vašo zaposlitev, sklepanje finančnih storitev, šolanje na univerzi, potovanja v tujino in postopke v kazensko pravnem sistemu".
In ne samo to, kar 98% se jih je bilo pripravljenih odpovedati tudi prvo rojenemu otroku: "….vsi uporabniki se strinjajo, da bodo nemudoma oddali prvo rojenega otroka". In če še nimajo otrok? Strinjali so se tudi, da v tem primeru "ta dogovor velja do leta 2050."
V okviru raziskave se je na stran prijavilo 543 uporabnikov, 399 jih je popolnoma preskočilo droben tisk, preostalih 144 pa je za branje splošnih pogojev povprečno porabilo 73 sekund. Niti najhitrejši bralci v 73 sekundah ne bi mogli prebrati in razumeti 8000 besed. Raziskovalci so zaključili, da je kar 98% udeležencev popolnoma prezrlo določbe, ki so jih "podtaknili" med splošne pogoje.
Do podobnih zaključkov so prišli v raziskavi, ki so jo opravili leta 2014 v Združenem Kraljestvu, kjer so se bili udeleženci pripravljeni odreči svojemu otroku za prost dostop do interneta.