E-novice

Naroči se in prejemaj nove članke, nagradne igre in kupone.
 

Babice in dedki: Tudi vnuki potrebujejo zdravo hrano!

Moje zdravje > Prehrana | piše: Mo. S. | 21.11.2016
Generacija otrok, rojenih po letu 2000, bo prva, ki bo v povprečju živela krajši čas, kot njihovi stari starši in starši. Glavni vzrok za to bodo bolezni, povezane s prekomerno telesno težo.
Naj sladka in visoko kalorična hrana ne bo nagrada za vaše vnuke. (foto: freeimages.com)
Naj sladka in visoko kalorična hrana ne bo nagrada za vaše vnuke. (foto: freeimages.com)
Nazaj Naprej
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila
Za začetek nekaj dejstev. Slovenci smo med povprečno debelimi v Evropi. Uživanje nezdrave hrane in premalo gibanja sta navadi, ki sta povzročili pandemijo debelosti. Pred petdesetimi leti smo v povprečju naredili deset tisoč korakov na dan, danes samo še dva tisoč. Poleg kajenja je neustrezno prehranjevanje največji vzrok smrti, ki bi jih lahko preprečili. Otroci, ki so pretežki že v vrtcu, imajo za 400 odstotkov povečanje tveganje, da bodo imeli prekomerno telesno težo kot najstniki. Tisti, ki razvijejo debelost v predšolskem obdobju, so debeli tudi pri štirinajstih. In kaj lahko za to, da vaši vnuki ne začnejo kopičiti kilogramov, naredite vi? Kar precej.

Ljubezen se ne kaže skozi sladkarije
Starejše generacije, ki so živele v pomanjkanju, sladkarije pa so bile na mizi samo ob res izjemnih priložnostih, so razvile vedenjski vzorec kazanja ljubezni s »sladkim«. Ko pridejo vnuki na obisk, sladkarije preprosto pospravite. Če jih ne bodo imeli pri roki, bo skušnjava manjša. Enako naj velja za čips in ostale »televizijske« prigrizke. Nadomestite jih s suhim sadjem, polnozrnatimi krekerji in podobnim. Tudi več vrst svežega sadja naj bo vedno na mizi, v hladilniku pa naj čakajo jogurti in siri.

Ne nagrajujte s hrano
Nagrajevanje s hrano (še posebej s sladkarijami) je najpogostejša napaka, ki jo delajo stari starši. Otroci, ki so tega redno deležni, se navadijo, da je hrana nagrada za določeno vedenje, in se z njo začnejo tolažiti v vseh stresnih situacijah. Hrana je namenjena zgolj in samo temu, da preživimo in da ostanemo zdravi. Namesto, da vnuku stisnete v roko čokolado ali kinder jajček vsakič, ko ga vidite, mu dajte protivrednost v denarju. Če ga ob tem »spomnite«, koliko mu še manjka, da si bo lahko kupil nekaj, kar mu starši nočejo, ga bo veselje do »vijoličaste krave« hitro minilo. Pa še nadvse fino se mu bo zdelo, da ima svoje »kovančke«. Tovrstna taktika se odlično obnese že pri triletnikih. Vnuk naj ima do svojega denarja vedno neomejen dostop, in jasno mu mora biti, da ga pod nobenim pogojem ne sme dajati v usta. Lična denarnica je kot nalašč za to.

Skupne aktivnosti
Prav nič ni narobe, če vnuka peljete na sladoled ali na tortico. Naj pa to ne bo edina stvar, ki jo počneta skupaj. Pojdita tudi v živalski vrt, na bazen, na drsanje… Dejstvo, ki ga mnogi stari starši ne priznajo niti sebi, kaj šele drugim, je, da izberejo slaščičarno zato, ker se jim v bazen ali na drsališče preprosto – ne ljubi. Pozabljajo pa tudi, da čeprav gredo vnuki v živalski vrt že desetič, tam najdejo toliko zanimivega, kot prvič.

Kuhajta skupaj
Pripravljanje hrane in vse v zvezi z njo: okraševanje mize, izbira prtičkov itd. naj postane dogodek, ki je zabaven in pri katerem naj otroci sodelujejo. Kuharski poskusi vašega triletnika bodo sicer kuhinjo pustili v precejšnjem neredu in njegove ideje se lahko zelo razlikujejo od vaših. Ampak – kje piše, da na prtiček poleg pribora ne sodi tudi rožica? Ali da vsak ne sme imeti drugačnega prtička ali celo pribora?

Velikost porcij
Naučite se, koliko naložiti na krožnik pri posamezni starosti vnuka. Zlato pravilo je: ena čajna žlica za vsako leto starosti. Dvoletniku tako na krožnik naložite dve čajni žlici krompirja ali riža, dva čajni žlici kuhane zelenjave, meso v velikosti dveh čajnih žlic. Če mu je to premalo, lahko dobi več. Bolje večkrat po malem kot enkrat preveč. Tudi ne vztrajate, da poje do konca. Siljenje telesa s hrano, čeprav nam le-to z občutkom sitosti sporoči, da ima dovolj, vodi v prenajedanje in debelost. Kaj pa, ko ima malček že kakšen kilogram preveč? Ukrepati je potrebno takoj in se posvetovati z zdravnikom. »Tečnarjenje« za sladkarijami in slanimi prigrizki je mogoče prekiniti tudi s kosom sadja in s skodelico čaja ali pa s preusmeritvijo pozornosti na nekaj, kar rad počne. Nikakor in pod nobenim pogojem pa se ne lotevajte omejevanja hrane brez zdravnikovih navodil. Lahko pa mirno »črtate« vse sladke pijače.

Kako naj bo sestavljen obrok
Sestavljanje zdravega obroka se lahko spremeni v misijo nemogoče. Na srečo obstaja nekaj preprostih pravil, ki si jih lahko zapomni vsakdo. Polovica obroka naj bo zelenjava, drugo polovico pa naj sestavlja pol beljakovin (glavni vir naj bodo ribe in belo meso) ter ogljikovih hidrati (riž, krompir, testenine…). Za otroke uporabljajte manjše krožnike. Upoštevajte pravilo treh barv, ki pravi, da jemo z očmi, zato naj obrok vedno sestavlja nekaj zelenega, nekaj rumenega ali oranžnega ter nekaj rdečega. Zeleni brokoli, oranžni rezanci korenja, riž in piščančje palčke (seveda ne tiste trgovinskega hladilnika), za posladek pa skodelica jagod - in okusno ter zdravo kosilo ali večerja je pripravljeno.

Kaj pa pitje?
Edina pijača, ki v resnici odžeja, je voda. Če vašemu vnuku ne tekne, mu lahko ponudite nesladkan čaj. Dobra izbira je tudi nesladkan kompot. Izogibajte pa se nektarjem – čeprav jih prodajajo kot sok, z njim nimajo veliko skupnega, ter umetnim pijačam z mehurčki. Raje izberite 100% sok (ne sadni sirup), ki ga lahko mešate z vodo. Ne pozabite pa, da tudi 100% sadni sok vsebuje veliko sladkorja, veliko več, kot enaka količina istega sadja v obliki sadežev. Če otrok spije preveč mleka in sokov, mu to tudi zmanjšuje apetit.
Viri:
New England Journal of Medicine
NIJZ
Eurostat
OECD: Health at a Glance (2015)
Morda te zanima tudi:

Recept, ki vas bo navdušil: hujšanje še ni bilo tako enostavno!

S tem odličnim receptom bo hujšanje veliko hitrejše. Na...

Zdravilno seme, ki ne sme manjkati v vaši prehrani

Še posebej ga strokovnjaki priporočajo ženskam, saj laj...

Krepijo možgane in spomin, pomirjajo, krepijo jetra in čistijo črevesje ...

Ta zdrava zelenjava vsebuje 93 odstotkov vode, zato je ...

Presenečeni boste, katero živilo ščiti pred hudo boleznijo srca ...

Razveselili se boste vsi tisti, ki brez nje ne morete!

To je eno najbolj zdravih živil za možgane in telo!

Temeljito očisti črevesje, zmanjšuje možnost za nastane...

S tem preprostim receptom je takoj uredila prebavo, okrepila kri in izboljšala vid!

Preberite, kako zdravilno deluje ta domači recept na ce...
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila
Prijavi se
Uporabniško imeGeslo



* Pozabljeno geslo? Klikni TUKAJ!
* Nov uporabnik? Registriraj se!
Predlogi prijateljev
Registriraj / prijavi se da ti bomo lahko priporočali nove prijatelje.
Ambasadorji MojaLeta.si arrow right
Irena Dolinšek - IR1

Irena Dolinšek - IR1
upokojena organizatorka dogodkov


"Ljudje se moramo čim prej otresti strahu pred staranjem in delom življenja v penziji! Pomembno je, da sprejemamo vse stopnje razvoja v svojem življenju in izkoristimo njihove prednosti, saj je teh v vsakem obdobju življenja veliko, če jih le vidiš."

Uredništvo Kontakt O portalu Oglaševanje Splošni pogoji Piškotki
© 2017 MojaLeta.si Vse pravice pridržane.