Pred nami sta črni petek in veseli december, ko smo zaradi božičnih nakupov veliko več v trgovinah kot sicer. Česar se spretni trgovci seveda zelo dobro zavedajo in nas nakupovalce še (pre)hitro ujamejo v tipične pasti potrošništva.
Za pomoč smo zaprosili Tino Mihelič iz Zavoda IZRIIS, ki nam je zaupala nekaj najpogostejših pasti potrošništva, na katere je dobro biti pozoren še posebej pri decembrskih nakupih.
Kakšne so moje nakupovalne navade?
Kot svetuje Miheličeva, je še pred nakupi božično-novoletnih daril dobro preveriti, koliko časa decembra običajno preživimo v trgovinah in kakšni so naši finančni načrti glede decembrskih nakupov.
Dobro je tudi vedeti, ali se na nakupe daril vnaprej pripravimo ali izbiro daril opravimo kar sproti, torej večinoma po navdihu oziroma impulzivno. Kakšne so pravzaprav naše nakupovalne navade?
"Ena skupina ljudi večinoma kupuje izdelke, ki jih resnično potrebuje, ključni merili pri nakupu pa sta zanje uporaba in kakovost izdelka. Druga skupina potrošnikov nakupuje zato, ker jim je v tistem trenutku nekaj všeč. Ali izdelek zares potrebujejo in kako ga bodo uporabili - o tem večinoma ne razmišljajo. Tovrstne kupce pogosto tudi premamijo prijetni občutki med nakupovanjem," različne vrste kupcev opisuje sogovornica in dodaja:
"V resnici smo vse leto podvrženi pastem potrošništva, vendar je december čas, ko je vsaj v nakupovalnih središčih videti, da je potrošništvo na vrhuncu. V tem času se še močneje zabrisuje meja med tem, kar dejansko potrebujemo, in tem, česar sploh ne potrebujemo. K temu seveda svoje prispevajo tudi številni in različni oglaševalski mehanizmi. Tako se pogosto zgodi, da določenega izdelka ne kupimo zato, ker bi ga potrebovali, marveč le zato, ker ga lahko kupimo in si ga privoščimo. Pa četudi si ga morda zares ne moremo privoščiti."
Šest najpogostejših potrošniških pasti
Kako se lahko torej predvsem decembra izognemo tej potrošniški mrzlici oziroma katere so tiste pasti potrošništva, na katere moramo biti posebej pozorni?
1) Cena. Trgovci zelo dobro vedo, da cena 9,90 evra na potrošnika psihološko vpliva povsem drugače kot 10,10 evra. Zato bodite posebej pozorni na vse tiste cene, ki so le nekaj centov nižje od zaokrožene številke.
2) Postavitev izdelkov. Ali ste vedeli, da trgovine izdelke z najvišjo maržo (torej izdelke, od katerih največ zaslužijo) postavijo na raven oči? Znanstveno je namreč dokazano, da ljudje pogosteje kupujemo izdelke, ki so postavljeni na raven oči. Imejte to v mislih naslednjič, ko boste v trgovini!
3) Kreditne kartice in odloženo/obročno odplačevanje. Plačevanje s kreditnimi karticami ali odloženim oziroma obročnim plačevanjem dodatno spodbuja kompulzivno nakupovanje, saj potrošniku omogoča, da ob nakupovanju nima občutka o tem, da je pravzaprav karkoli zapravil. Zato previdno in predvsem premišljeno s kreditnimi karticami in obroki!
4) Posebni popusti in akcije. Popusti in akcije dajejo potrošnikom občutek, da je blago najcenejše prav zdaj in zato seveda privabljajo kupce. Vendar pri tem pozabljamo, da se lahko kupci kaj hitro ujamemo v ciklično ponavljanje popustov, ki v resnici poteka skozi vse leto. V primeru, da določen izdelek zares potrebujete in ga boste zagotovo kupili, je seveda smiselno počakati na popust ali izkoristiti bon za popust pri nakupu. Toda, če kupujete izdelke le zato, ker so v akciji in najcenejši ter se nakup »izplača«, pa ste se ujeli v tipično past potrošništva.
5) Spodbujanje prijetnih občutkov pri nakupovanju. Pomembni dejavniki, ki vplivajo na razpoloženje in nakupno vedenje, so svetloba, glasba ter primerne vonjave in barve. Ste razmišljali na koliko čutil igrajo trgovci – lični izdelki, prijetni očem, prijetna glasba, omamne vonjave ... Za vsem tem obstajajo prave študije in prav vsak izdelek je skrbno načrtovan od videza do postavitve v trgovini. Zato si pred odhodom v trgovine sestavite nakupovalni seznam in zares nikoli ne nakupujte lačni!
6) Otroci so veliki potrošniki. Starši in stari starši namreč zanje veliko nakupujejo - od oblačil, ki jih hitro prerastejo, do posebne prehrane, igrač, šolskih potrebščin in podobno. Ob tem ne moremo mimo dejstva, da so otroci tudi veliki oboževalci reklam, kar lahko vpliva tudi na končen nakup staršev. Trgovci zelo dobro vedo, zakaj otroške izdelke postavljajo v liniji očeh najmlajših, zakaj jim nadenejo privlačne barve in pisane embalaže - vse to namreč močno pritegne otroke, ki imajo največkrat močan vpliv na nakupovalne odločitve staršev. Poleg tega so prav otroci bodoči kupci, ki jih potrošniško naravnana družba dosledno vzgaja v bodoče velike porabnike in "pridne" potrošnike. Zato decembra vnukov raje ne vzemite s sabo v trgovino!
Kaj torej podariti vnukom, ki se božičnih daril najbolj veselijo?
"Otroci imajo pomembno vlogo v potrošniški družbi, tega se še posebno zavedajo trgovci. Decembra, v času treh dobrih mož in obdarovanj, imajo otroci po navadi veliko želja, vendar moramo biti odrasli tisti, ki izberemo pravo darilo za otroka. Ali si otrok to že dlje časa želi ali željo spreminja iz dneva v dan? Ali bo imel otrok s to igračo možnost nadgraditi svojo igro ali pri svoji igri večinoma le bega od ene igrače do druge?," starše in stare starše opozarja Miheličeva in dodaja:
"Menim, da je za večino otrok najboljše darilo družinsko doživetje. Kaj če bi letos svojim otrokom podarili prav posebno skupno doživetje, kot je na primer družinsko jahanje konjičkov, obisk bazenov, izlet v neznano, drsanje, sankanje - nekaj, kar ni ravno vsakdanje? Prihajajoči prazniki nam ponujajo več prostega časa, ki ga lahko zapolnimo z več bližine in ustvarjanjem novih spominov, ki bodo ostali za vedno. Medtem ko so materialne dobrine minljive in pokvarljive."