Znano je, da se starostna struktura prebivalstva spreminja in da se življenjska doba podaljšuje. Posledično pa bo prebivalstvo tudi dlje časa delovno aktivno. Starejši odrasli so velikokrat potisnjeni na rob družbe. Eden izmed razlogov za to je tudi to, da so njihove digitalne spretnosti nižje.
Kdo spada v skupino starejših odraslih?
Najpogosteje pa ta izraz opredeljuje ciljno skupino, ki jo sestavljajo ljudje, stari 65 let ali več. V primerih, ko v to ciljno skupino štejemo tudi posameznike, ki so še zaposleni, pa v to ciljno skupino uvrščamo posameznike, ki so stari več kot 50 let (Kump in Jelenc Krašovec, 2009, str. 10).
Kaj sploh je digitalna pismenost?
Digitalna pismenost vključuje tehnične, kognitivne, socialne, kreativne sposobnosti, ki posamezniku omogočajo dostop do medijev, da imajo razvit kritičen odnos do medijev. Vse te sposobnosti posamezniku omogočajo sodelovanje v ekonomskem, političnem in socialnem življenju ter mu hkrati omogočajo aktivno participacijo v demokratičnem procesu (Viola, 2016, str. 1-2).
Zakaj je digitalna pismenost tako pomembna za skupino starejših odraslih?
Digitalna pismenost za starejše odrasle je pomembna, ker jim omogoča, da so dalj časa samostojni. Prav tako jim nova tehnologija omogoča, da ostajajo v stiku s prijatelji in družino. Omogoča jim aktivno staranje in socialno vključenost (Czaja in Lee, 2007 v Niehaves in Plattfaut ,2014, str. 713).
Pomembna pa je tudi, ker je to skupina, ki je še delovno aktivna. Za posameznike na delovnem mestu je izredno pomembno, da so digitalno pismeni, saj se delovna mesta hitro spreminjajo in prilagajajo tehnološkim spremembam. Da lahko pripomoremo k razvoju podjetja, v katerem delujemo, moramo torej tudi sami biti v koraku s časom. Predvsem pri zaposlovanju starejših delavcev je prisotno stereotipiziranje lastnosti starejših, ki največkrat pomeni njihovo diskriminacijo. Velikokrat prihaja tudi do ageisma – diskriminacije ljudi, ker so stari. Pozitivne lastnosti, kot kažejo raziskave starejših oseb, povezane z delom, so: izkušnje, znanje, delovne navade, kakovost, lojalnost, predanost organizacij (Dennis in Thomas, 2007 v Kump in Jelenc Krašovec 2009, str. 47-48).
Čas je, da postanemo vse generacije digitalno pismene!
Besedilo je nastalo v okviru vaj pri predmetu Izobraževanje starejših, ki se izvaja na Oddelku za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani.