Preverite stanje na cestah
Pred odhodom na pot je zelo pomembno, da pot dobro načrtujete in redno preverjate stanje na cestah. Na AMZS svetujejo, da namesto uporabe najbolj obremenjenih cest in mejnih prehodov poiščete alternativne poti in morda pot na počitniško destinacijo združite z ogledom kulturnih in naravnih znamenitosti ter si tako še dodatno popestrite dopust.
Kdaj je najbolje iti na pot?
AMZS priporoča voznikom naj, če je le mogoče, gredo na pot takrat, ko so glavne prometnice proti turističnim destinacijam manj obremenjene. Če to ni mogoče, pa izberite manj obremenjene ceste in mejne prehode ter se na pot odpravite v čim bolj zgodnjih jutranjih urah. Ne pozabite poskrbeti tudi za za poln rezervoar goriva (oziroma polno baterijo električnega avtomobila), dovolj vode, tudi za kakšen prigrizek, ki pride prav, če obstanete v daljšem zastoju.
Pred odhodom preverite, če je vaše vozilo tehnično brezhibno
Na pot se ne odpravljajte, če niste prepričani, da je vaše vozilo tehnično brezhibno. Morda opravite tudi obisk servisa pred odhodom. „Še zlasti priporočamo, da pred odhodom na daljšo pot preverite ustreznost pnevmatik, vključno s tlakom, ali delujejo vsa svetlobna telesa, pregledate količine in stanje motornega olja in čistila za stekla, ustreznost metlic brisalcev, v kakšnem stanju je akumulator (enostaven test lahko vozniki naredite v domači garaži: v temi in pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgite dolge luči, nato zaženite motor; če bodo luči pri prižganem motorju svetile opazno svetleje, je vaš akumulator v slabem stanju in treba ga bo zamenjati). Preverite tudi, ali imate v avtu obvezno opremo in preverite veljavnost kompleta za prvo pomoč,“ svetujejo na AMZS.
PREBERITE TUDI: Starostniki in varna vožnja: Kdaj je čas, da prenehamo voziti?
Prav tako ne pozabite na natančen pregled delovanja klimatske naprave. Ali vaša klima deluje brezhibno lahko prepoznate tudi sami. Najbolj očiten znak je običajno neprijeten vonj iz zračnikov in pa dejstvo, da se notranjost ohladi le ob nastavljeni najvišji stopnji hlajenja. Prvi indic, da je v klimatski napravi premalo plina, je zmanjšana oziroma zakasnela intenzivnost same klimatske naprave. Velikokrat pa pomanjkanje hladilnega sredstva tudi slišimo v obliki šuma, ki je podoben puščanju zraka, opisujejo na AMZS.
Za varno vožnjo obujte primerno obutev
V AMZS glede primerne obutve za vožnji svetujejo, da:
- obujte dovolj čvrste čevlje ali športne copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal,
- podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala,
- čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dopuščajo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.
Dobro je vedeti, da v Sloveniji vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa bi policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.
Preverite dokumente
Če potujete v tujino, seveda najorej preverite, kakšne dokumente boste potrebovali. Najprej seveda preverite veljavnost prometnega in vozniškega dovoljenja. Če avto ni vaša last, je priporočljivo urediti dovoljenja za vožnjo tujega vozila (to lahko storite tudi v AMZS centrih). Na AMZS priporočajo, da si za pot v tujino uredite tudi mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) – vozniki s slovenskim vozniškim dovoljenjem ga potrebujejo, če potujejo v neevropske države.
PREBERITE TUDI: Kje je najboljše živeti po upokojitvi? Spoznajte 5 top držav
Kako ravnati, če se vam (v tujini) zgodi nezgoda ali okvara?
„Ob okvari vozila je treba najprej poskrbeti za varnost. Ko se z avtom ustavite ob robu ceste (na skrajnem desnem robu odstavnega pasu oziroma ceste), vključite varnostne utripalke (vsi štirje smerniki), oblecite odsevni jopič (ta naj bo v potniški kabini, ne v prtljažniku, da ga boste lahko oblekli, še preden boste stopili iz avta) in postavite varnostni trikotnik – postaviti ga moramo najmanj 100 do 150 metrov za avtom, v ovinku, ki zakriva mesto okvare, pa 100 metrov pred ovinkom, na avtocesti in hitri cesti, kjer so hitrosti višje, pa na oddaljenosti 250 do 400 metrov. Po postavitvi varnostnega trikotnika se je treba umakniti s ceste. Če je le možno, se umaknete za ograjo ob robu ceste oziroma ob odstavnem pasu. Če je avto iz kakršnega koli razloga zaustavljen na prehitevalnem pasu, se postavite za srednjo varnostno ograjo, vedno pa za vozilo, gledano v smeri vožnje. Šele z označenim avtom in umaknjeni na varno pokličete na pomoč,“ razložijo strokovnjaki iz AMZS.
Če potujete s štirinožnimi prijatelji
Če potujemo s štirinožnimi prijatelji, je treba poskrbeti tudi za njihov varen prevoz. Najbolj varen prevoz psa je v transportnem boksu, ki ga namestimo in pritrdimo v prtljažniku.
Ne podcenjujte svoje utrujenosti!
„Pri daljši vožnji naj bodo vozniki pozorni na utrujenost oziroma zaspanost. V raziskavi, ki smo jo v AMZS naredili leta 2017, smo ugotovili, da je zaspanost za volanom med slovenskimi vozniki resen problem: polovica voznikov je občasno zaspanih, vsak deseti do štirinajsti voznik pa je v zadnjih dveh letih že zaspal za volanom. Zlasti zaskrbljujoče je, da vozniki, kljub zaspanosti, z vožnjo praviloma nadaljujejo, za ohranjanje budnosti za volanom pa uporabljajo taktike, kot so npr. pogovarjanje s sopotnikom, odpiranje oken ali pojačanje radia, čeprav, kot izpostavlja stroka, takšni in podobni ukrepi zagotavljajo le kratkotrajen učinek, zato za zmanjševanje zaspanosti za volanom niso učinkoviti – edini učinkovit ukrep je spanje“ poudarjajo na AMZS.
PREBERITE TUDI: Kaj vse mora biti v potovalni lekarni? (odgovarja magister farmacije)
Pozor - vročinska past!
Na AMZS opozarjajo še, da je puščanje otrok in živali v pregretih avtomobilih smrtno nevarno. „Notranjost avtomobila ob obsevanju s sončnimi žarki deluje kot vročinska past; sonce segreva pločevino, zaradi tega pa se segreva notranja stran karoserije, na primer strop. Še dodatno – in izdatno – se notranjost segreva zaradi obsevanja armaturne plošče in vratnih oblog skozi avtomobilska stekla. Ob zaprtih oknih vroč zrak nima kam uiti, zato temperatura v notranjosti skokovito raste. Že pri zunanji temperaturi 20 stopinj Celzija je po petih minutah notranjost avta segreta na 24 stopinj Celzija – po 30 minutah je v notranjosti že za 16 stopinj Celzija bolj vroče, po eni uri pa je temperatura notranjosti že 46 stopinj Celzija,“ opozarjajo na AMZS.