Starostniki in varna vožnja: Kdaj je čas, da prenehamo voziti?

Kakšni so znaki, da naša vožnja ni več varna? Kdaj je čas, da predamo ključe svojega avtomobila? "Zelo velik vpliv na kakovost in suverenost naše vožnje ima pogostost vožnje, še zlasti v zrelih letih. Ko nismo več delovno aktivni, v večini primerih tudi nismo več toliko vozniško aktivni," pripoveduje Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje.
	Kdaj je čas, da predamo ključe svojega avtomobila? (Foto: Freepik.com)
Kdaj je čas, da predamo ključe svojega avtomobila? (Foto: Freepik.com)
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila

Kakšna je starostna meja, ko oseba pride v kategorijo »starejši voznik«? In kaj to pomeni za voznika?

Kdaj je nekdo star, lahko povezujemo tudi z osebnim počutjem. Nekdo se počuti starega pri 60., nekdo drug pa je lahko pri 80. letih še vedno zelo aktiven in »mladosten«. V prometu je meja postavljena pri 65. letih. To sovpada z delovno aktivnostjo večine populacije.

Kaj se pravzaprav dogaja v poznejših letih, da moramo biti bolj previdni, in predvsem opaziti ter spoštovati prve znake, ki kažejo, da je čas, da preverimo svoje sposobnosti?

Kot učitelj vožnje in inštruktor varne vožnje težko odgovorim na zastavljeno vprašanje – odgovor je bolj v domeni zdravstvene stroke. Neizpodbitno pa je, da se z leti naš reakcijski čas podaljšuje oziroma z leti slabše in težje reagiramo. Zelo velik vpliv na kakovost in suverenost naše vožnje ima pogostost vožnje, še zlasti v zrelih letih. Ko nismo več delovno aktivni, v večini primerih tudi nismo več toliko vozniško aktivni. Če nismo aktivni, pa naše sposobnosti, kljub dolgoletnim izkušnjam, počasi upadajo.

Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje. (Foto: Zavarovalnica Triglav)

Foto: Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje. (Foto: Zavarovalnica Triglav)

Kako pa zdravila in različna zdravljenja vplivajo na sposobnosti obvladovanja vožnje?

Zdravila vsekakor negativno vplivajo na kognitivne sposobnosti voznikov. Z gotovostjo lahko trdimo, da to dejstvo niti ni pogojeno s starostjo. Je pa problem predvsem preverjanje in ugotavljanja vožnje pod vplivom zdravil, ki so v prometu prepovedana.

Kaj bi svetovali starejšim posameznikom, ki se tiho (že) sprašujejo o svojih sposobnostih obvladovanja vožnje in morda ne upajo tega povedati na glas? Kako in kje lahko starejši vozniki preverijo svoje sposobnosti?

Foto: Freepik.com

V AMZS se z usposabljanji starostnikov srečujemo na več področjih:

  • v šoli vožnje, če se odločijo za kondicijsko vožnjo, v AMZS Centru varne vožnje pri rednih programih ali pri programu varne vožnje Senior: https://www.amzs.si/cvv/programi/starejsi-vozniki/kilometri-izkusenj
  • pri usposabljanjih starejših voznikov v sodelovanju z avto-moto društvi,
  • pri osvežitvenih vožnjah v sodelovanju z Zavarovalnico Triglav,
  • pri udeležbi po napotilu zdravnika – specialista medicine dela, prometa in športa, kar izvajamo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.

Vse te možnosti, razen udeležbe po napotilu zdravnika – specialista medicine dela, prometa in športa, omogočajo vozniku, da »prostovoljno« preveri, kakšna je njegova vozniška kondicija, ali pa »zgolj« osveži svoje znanje cestnoprometnih predpisov, se seznani z novostmi v infrastrukturi, preizkusi napredne asistenčne sisteme, ki jih imajo tehnološko vse bolj napredna nova vozila, in v varnem okolju poligona nadgrajuje svoje vozniško znanje ter reakcije v kritičnih situacijah, ki se lahko zgodijo v realnem prometu.

PREBERITE TUDI: Intervju: O usodi upokojencev odločajo ljudje, ki jim je to področje „španska vas“...

Kondicijsko vožnjo nudijo tudi druge šole vožnje, zato priporočam, da se zainteresirani dogovorijo za tako obliko usposabljanja v svojem lokalnem okolju v spremstvu izkušenega učitelja vožnje, ki bo znal svetovati in pomagati pri odpravi morebitnih pomanjkljivosti pri vožnji.

Sicer pa v AMZS menimo, da od udeležencev v prometu ne moremo pričakovati, da bodo sami vseskozi spremljali vse novosti, ki smo jim priča v prometu – tako na področju zakonodaje oziroma cestnoprometnih predpisov kot pri avtomobilski tehnologiji (npr. napredni asistenčni sistemi) in infrastrukturi. Ob tem pri našem delu z vozniki ugotavljamo, da četudi morda nekdo vsem tem novostim nekako še uspe slediti, teoretično poznavanje še ne pomeni nujno tudi obvladovanja v praksi. Zato menimo, da bi morali vpeljati sistemske rešitve vseživljenjskega izobraževanja udeležencev v prometu. To ne bi smelo temeljiti na ocenjevanju, temveč na osveževanju znanja in možnosti praktičnega usposabljanja. Raziskave potrjujejo, da se vsak evro, vložen v preventivo, večkratno povrne.

Foto: Freepik.com

Kdaj pa je čas (starost), ko je prvič smiselno preveriti svoje sposobnosti – obstaja morda kakšen starostni mejnik, po katerem se lahko posamezniki orientirajo? Kaj pravi tudi najnovejši Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj?

Zakon opredeljuje, da morajo vozniki, starejši od 70 let, opraviti zdravniški pregled. To bo veljalo za voznike, ki so izpit opravili po letu 2013. Vsi tisti, ki so izpit opravili pred tem letom in nimajo zdravstvenih omejitev, imajo veljavnost vozniškega dovoljenja do napolnjenega 80. leta. Kot sem navedel, zakon v osnovi opredeljuje le zdravniški pregled. Če zdravstveno osebje pri vozniku ugotovi kakršne koli pomanjkljivosti, lahko odredi dodatne preiskave in preizkuse, med katerimi je tudi vožnja z oceno sposobnosti v prometu.

Kakšni znaki kažejo, da vožnja ni več varna?

Znaki, ki nedvoumno nakazujejo, da določena oseba v prometu ogroža sebe in druge, so orientacija v prostoru, zmanjšana pozornost, pa tudi pomanjkanje znanja cestnoprometnih predpisov in poznavanja infrastrukture – oboje se je od takrat, ko je starostnik pridobil vozniško dovoljenje, zelo spremenilo. Svoje doda tudi nova tehnologija v vozilih, ki jo marsikateri, ne le starostnik, ampak tudi drugi vozniki, ne zna pravilno uporabljati oziroma ima celo strah pred njeno uporabo.

PREBERITE TUDI: Intervju: Spoznala sem, da se s tem življenje ne konča. Hotela sem se preizkusiti v nečem novem, se učiti in ...

Kako naj svojci ocenijo, da je morda prišel čas za pogovor s starejšim družinskim članom o varni vožnji?

Svojci so prvi, ki se morajo s starostnikom o tej temi pogovarjati. Predvsem starostnikom možnost vožnje in s tem pravice do osebne mobilnosti, še zlasti, če živijo na območjih, kjer nimajo alternativnih oblik osebne mobilnosti (javni prevoz, taksi …), ne moremo vzeti z danes na jutri – z njimi se je treba o tem pogovoriti in jih na to pripraviti, hkrati pa poiskati druge možnosti, da bodo še vedno mobilni, s tem pa jim zagotoviti vsaj podobno kakovost življenja, kot jim jo je omogočal osebni avtomobil.

Vsekakor priporočam, naj svojci, če opazijo, da starostnik potrebuje osvežitev svojega vozniškega znanja, izkoristijo katero od prej naštetih možnosti usposabljanja in morda tudi na ta način podaljšajo vozniško samostojnost svojih bližnjih. Priporočljiv je tudi pogovor z osebnim zdravnikom, ki bo zagotovo znal svetovati.

Foto: Freepik.com

Kdaj je za nekoga konec vožnje?

Voznik, katerega vozniško dovoljenje bo zaradi starostne omejitve v kratkem poteklo, lahko 60 dni pred iztekom pridobi zdravniško potrdilo, ki ga izda pristojni center medicine športa in dela. Potrdila o telesni zmožnosti vožnje motornih vozil ne more izdati osebni zdravnik, je pa dolžnost vsakega posameznika, da svojega osebnega zdravnika obvesti o kraju in datumu zdravniškega pregleda zaradi posredovanja osebnega kartona prosilca za podaljšanje vozniškega dovoljenja.

Obseg zdravstvenega pregleda je opredeljen v Pravilniku o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil (Uradni list RS, št. 14/18 in 17/22), kjer so taksativno navedeni potek ter minimalni standardi zdravniških pregledov. Pregled, ki je za vse voznike enak, v osnovi zajema pregled osnovne zdravstvene dokumentacije kandidata za voznika oziroma voznice, ki ga vodi izbrani osebni zdravnik, in klinični pregled, ki vključuje tudi pregled ustreznih vidnih funkcij za vožnjo motornih vozil.

PREBERITE TUDI: Ko se upokojimo, lahko izbiramo med umikom in sodelovanjem

Kdor je zdrav in nima zdravstvenih težav, bo s pregledom izpolnil pogoj, s katerim bo na upravni enoti lahko podaljšal dovoljenje za vožnjo. Če zdravnik pri pregledu dokumentacije in ob osnovnem zdravstvenem pregledu ugotovi, da bi lahko določeno bolezensko stanje vplivalo na varnost vožnje v cestnem prometu, voznika napoti na dodatne preglede, kjer se ugotavlja, če so izpolnjeni minimalni zdravstveni standardi, ki so potrebni za varno udeležbo v cestnem prometu. Zdravnik lahko za ugotavljanje sposobnosti vožnje voznika/starostnika le tega napoti tudi v šolo vožnje, kjer voznik opravi določeno število ur, ki jih zdravnik določi, ali pa mora opraviti »ocenjevalno vožnjo«, pri kateri učitelj vožnje oceni njegovo sposobnost vožnje, o poteku vožnje in ugotovitvah pa napiše poročilo. Na podlagi izvidov specialistov in z dokazilom o sposobnosti vožnje zdravnik določi pogoje podaljšanja vozniškega dovoljenja oziroma datumsko zdravstveno omejitev ter naslednji zdravstveni pregled.

Če voznik pogojev za podaljšanje vozniškega dovoljenja ne izpolnjuje, zdravnik potrdila ne izda.

Spremljajte Moja leta na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.

Varna vožnja Starostniki in varna vožnja
Morda te zanima tudi:

Intervju (spolnost v menopavzi): "V Sloveniji, ja, mi smo še nekoliko za časom"

V uredništvu MojaLeta.si smo mesec november posvetili p...

Ženske po 50. letu: Te stvari so nujne za dober seks v menopavzi (nasveti seksologinje)

Več ali manj seksa po 50. letu? Seksologinja pravi, da ...

Intervju s kineziologinjo: "Neaktivnost lahko vodi tudi v osamljenost in depresijo."

Dolgotrajno neaktivno življenje ima več uničujočih posl...

Kako ohraniti živahno spolnost tudi v menopavzi?

Velja splošno prepričanje, da naj bi v zrelih letih med...

Projekt CrossCare 2.0.: Oskrba starejših in odziv na staranje prebivalstva

V okviru preteklega 23. Festivala za tretje življenjsko...

VAJE ZA MOŽGANE: 8 enostavnih načinov za krepitev spomina in kognitivnih sposobnosti

Želite okrepiti spomin in izboljšati delovanje možganov...

Numerološka napoved za december 2024: Čaka nas mesec ekstremov

Stopamo v mesec odnosov ter ekstremov. Na trenutke si b...

TELOVADBA: Enostavne vaje na stolu (+ video)

Veseli december je tu. Ob dobri hrani in pijači pa nika...

Metka Klevišar: Udomačiti bolečino

Kako sprejmeš kronično bolezen kot del tvoje osebne zgo...

"V tej borbi so pridobili samo strankarski lobiji, narod pa je največji poraženec"

Navkljub vsem projektom in potrošenim davkoplačevalskim...

Osamljenost ruši obrambne moči imunskega sistema

Vse več raziskav kaže, da osamljenost zelo negativno vp...
Priljubljeno Priljubljeno Natisni Natisni
Komentarji Komentarji
0
Povečaj pisavo besedila
Pomanjšaj pisavo besedila
Starejše novice:
Prijavi se
Uporabniško imeGeslo



* Pozabljeno geslo? Klikni TUKAJ!
* Nov uporabnik? Registriraj se!
Predlogi prijateljev
Registriraj / prijavi se da ti bomo lahko priporočali nove prijatelje.
Ambasadorji MojaLeta.si arrow right
Mito Trefalt

Mito Trefalt
igralec, TV voditelj, urednik (1939 - 2016)


"Če imaš to srečo, da v življenju delaš, kar imaš rad - moraš biti zadovoljen."

Uredništvo Kontakt O portalu Oglaševanje Splošni pogoji Piškotki
© 2024 MojaLeta.si Vse pravice pridržane.