Na pametnih telefonih, namesto programov, uporabljamo aplikacije. Tako za branje pošte kot brskanje po spletu, druženje prek različnih družbenih omrežij, branje novic in še več. Nekatere aplikacije so na telefonu naložene že ob nakupu, druge pa lahko prek aplikacijskih trgovin, kot sta Google Play in App store, naložimo ali kupimo sami.
Mobilne naprave so zato po funkcionalnosti zelo podobne računalnikom, podobne pa so tudi potencialne nevarnosti, saj smo ravno tako izpostavljeni virusom in spletnim goljufijam ali fizičnim tatvinam. Zato se velja držati osnovnega vodila rokovanja s pametnimi telefoni. Ti so namreč pametni le toliko, kolikor je pameten njihov uporabnik.
Zaklepanje telefona
Prvi ukrep, znan še iz časov običajnih mobilnih telefonov, je uporaba PIN kode za zaklep SIM kartice. Poleg tega pa še koda za zaklep zaslona v obliki gesla, vzorca ali prstnega odtisa. Pomembno je poudariti, da koda za odklep telefona predstavljaj ključ za dostop do podatkov, ki so shranjeni na telefonu, zato more biti znana le nam.
Shranjevanje podatkov
Na telefonu hranimo različne podatke, od telefonskih številk, do fotografij in videoposnetkov. Če telefon izgubimo ali pa se nam pokvari, lahko izgubimo tudi podatke, ki so shranjeni na napravi. Zato vključite sinhronizacijo in naredite varnostno kopijo fotografij – npr. tako, da jih kopirate na računalnik ali v oblak.
Zaščita podatkov v oblaku
Podatki so zaščiteni toliko, kolikor imamo močno geslo. Kdorkoli, ki izve naše geslo, lahko dostopa do shranjenih podatkov. Vključite dvojno avtentikacijo oz. preverjanje v več korakih. V primeru prijave v oblak z druge naprave (npr. z računalnika), morate tako poleg gesla, vpisati še unikatno generirano kodo, ki jo ponudnik oblaka pošlje prek SMS-sporočila. Na ta način se zaščitite, če kdo pridobi vaše geslo, saj brez dodatne kode, vseeno ne bo imel dostopa. Kako si izmislite dobro geslo, si lahko preberete TUKAJ.
Varno povezovanje na internet
Nepogrešljiva lastnost pametnih telefonov je tudi dostop do interneta. Na internet se lahko povežemo prek mobilnih podatkov ali brezžičnega omrežja (WiFi). Na javnih mestih bodite pozorni, da se povežete le v dobro zavarovana omrežja, ki za povezavo zahtevajo še varnostni ključ (geslo). Ko ne potrebujete brezžičnega omrežja, pa izklopite samodejno povezovanje. Tako vam bo tudi baterija zdržala dlje.
Ne uporabljajte javnih nezaščitenih omrežij za sinhronizacijo svojih podatkov v oblak, ker jih lahko kdo prestreže. Ravno tako v javnih in nezaščitenih omrežjih (omrežjih, kjer se povežete brez gesla) nikoli ne opravljajte bančnih transakcij oz. ne vpisujte številke kreditne kartice.
Večina mobilnih operaterjev danes ponuja zakup mobilnih podatkov znotraj paketa, zato načeloma z njihovo uporabo ne nastajajo dodatni stroški. Izjema je seveda, če prekoračimo limit oz. če se na internet prek mobilnih podatkov povezujemo izven Evropske unije. V izogib dodatnim stroškom, v tujini (izven EU) izklopite gostovanje (roaming) in podatkovno povezavo vklopite le po potrebi.
Varna uporaba aplikacij
Aplikacije pogosto želijo dostop do veliko informacij, ki so na vašem telefonu, tudi če te niso nujno potrebne za samo delovanje aplikacije. Tako se lahko zgodi, da aplikacija za štetje korakov želi dostop do SMS sporočil, zabavna igra pa dostop do vaše točne lokacije. Veliko brezplačnih aplikacij te podatke deli z oglaševalci, zlonamerne aplikacije pa lahko celo kradejo občutljive podatke, prestrezajo omrežni promet (to, kar počnete na spletu) in SMS sporočila ter vam povzročijo škodo.
Kako torej ravnati? Ne naložite si čisto vsake aplikacije – premislite, če jo potrebujete. Ko je ne uporabljate več, jo odstranite. Vedno preverite, katera dovoljenja potrebuje. Če zahteva preveč dovoljenj, izberite raje drugo. Če se aplikacija povezuje z internetom, bodite pozorni na stroške (predvsem v tujini). Redno posodabljajte aplikacije, saj s tem odpravljate varnostne luknje. Aplikacije vedno nalagajte iz uradnih aplikacijskih trgovin.
Pomembne številke
Zapišite si pomembne številke, še preden se odpravite na dopust.
Operater: Če izgubite telefon ali pa vam ga ukradejo, pokličite svojega mobilnega operaterja in blokirajte SIM-kartico.
Številka naprave: Če krajo telefona prijavite policiji, jim sporočite IMEI številko, ki jo najdete na embalaži, garancijskem listu, na nalepki na telefonu ali po vnosu ukaza *#06#.
Backup oz. nadomestne kode: Če izgubite telefon, ne boste mogli dostopati do računov, kjer imate vklopljeno dvojno preverjanje. Zato si zapišite kode za dostop, ki jih navadno najdete pod razdelkom »dvofaktorska avtentikacija« med nastavitvami za varnost.
Klicni center banke: Če izgubite bančno kartico, to takoj prijavite banki, ki jo je izdala.
Vključite tudi funkcijo »najdi mojo napravo« oz. angleško »find my device«, s čimer boste lahko sledili telefonu v primeru, da ga izgubite. A le, če boste imeli predhodno vklopljeno lokacijo.
Več nasvetov o varni rabi mobilnih naprav najdete v članku na portalu Varni na internetu, na povezavi.