Skupnost socialnih zavodov Slovenije protestira zaradi nerealnih izračunov rasti stroškov dela v domovih za starejše in posebnih socialnih zavodih, ki jih je Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve (MDDSZ) objavilo v Uradnem listu dne 14. 2. 2020. V Uradnem listu objavljeni podatki o rasti elementov cen in standardnih zneskov, ki predstavljajo podlago za določitev cen institucionalnega varstva starejših in posebnih skupin odraslih za leto 2020, so prenizki in ne upoštevajo dejanske rasti stroškov dela zaradi povišanja minimalne plače, sprememb v obračunavanju dodatkov, višjih premij kolektivnega dodatnega pokojninskega zavarovanja in rasti drugih stroškov dela. Ker bo tovrstno administrativno določanje cen oskrbe, ki ne zagotavljajo pokritja stroškov, ki nastajajo pri izvajanju storitev, ogrozilo poslovanje domov za starejše in posebnih zavodov po vsej Sloveniji, Skupnost poziva Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, da čim prej popravi objavljene podatke.
»Ni se mogoče izogniti sklepu, da je edina prednostna naloga odločevalcev čim nižja cena oskrbe, ne glede na to, kaj to pomeni za kakovost oskrbe, primernost objektov za bivanje ali razvoj prepotrebnih storitev za stanovalce, ki so vse bolj bolni in odvisni od tuje pomoči,« je povedala Valerija Lekić Poljšak, predsednica skupščine Skupnosti. »V Skupnosti smo kot že vedno doslej pripravili izračune rasti stroškov dela in drugih stroškov ter jih predstavili ministrstvu, kjer pa so letos kljub našim opozorilom, da ta nikakor ne pokrije rasti stroškov v letu 2020, vztrajali pri svojem predlogu. Sprašujemo se, kdo bo pokril razliko med dejanskimi stroški, ki nastanejo pri zagotavljanju storitev za stanovalce, in nerealnimi cenami oskrbe, ki nam jih brez podlage v dejanskih podatkih in izračunih zapoveduje ministrstvo.«
»Neodgovorno je, da se politični odločevalci dogovorijo za višje plače, ne zagotovijo za to potrebnih sredstev, breme pa preprosto prevalijo najprej na izvajalce, posledično pa na stanovalce, ki bodo zaradi zaostrenega varčevanja v domovih prikrajšani za marsikatero obnovo in prenovo zmogljivosti, ki so dotrajane, na kar v svojih poročilih opozarja tudi Varuh človekovih pravic. Zaposleni v domovih za starejše in posebnih zavodih si brez dvoma zaslužijo primerno plačilo, saj opravljajo zahtevno in odgovorno delo, a odgovorni morajo poskrbeti tudi za potrebna finančna sredstva.«
»Zavedamo se, da vsako povišanje cen oskrbe najbolj prizadene najranljivejše skupine prebivalstva, ki zaradi nizkih pokojnin že sedaj težko plačajo bivanje v domu. V Skupnosti smo zato že večkrat predlagali spremembo načina izračunavanja cen oskrbe, vključno s predlogom, da bi razliko v stroških pokrili iz proračuna. Žal pri tem nismo bili uspešni, kar kaže tudi to, da odgovorni že približno desetletje prelagajo sprejetje nujno potrebnih sprememb Pravilnika o metodologiji za oblikovanje cen socialnovarstvenih storitev,« je še povedala Lekić Poljšakova.
Ker obljube o celoviti ureditvi problematike z zakonom o dolgotrajni oskrbi v tem trenutku niso več realne, Skupnost odgovorne poziva k uvedbi prehodnega obdobja, v katerem bi z dodatnimi proračunskimi sredstvi zagotovili vzdržnost sistema. Podaljševanje trenutnega stanja, v katerem se rast stroškov vsakič znova prevali na stanovalce in svojce, hkrati pa se izvajalcem onemogoča realen izračun cen oskrbe, ki bi zagotovile stabilnost poslovanja in izpolnjevanje vseh zakonskih obveznosti do zaposlenih, stanovalcev in dobaviteljev, bo vodilo v razpad sistema institucionalnega varstva v Sloveniji.
Občutna razlika med dejansko rastjo stroškov in izračuni ministrstva
Aktiv finančno-računovodskih služb pri Skupnosti je pripravil izračun rasti stroškov dela, ki temelji na podlagi dejanske rasti posameznih elementov cene socialnovarstvenih storitev. Predlog Skupnosti je bil predstavnikom MDDSZ-ja predstavljen in obrazložen v začetku februarja 2020.
Primerjava rasti stroškov dela po predlogu Skupnosti in podatkov, ki jih je MDDSZ objavilo v Uradnem listu: