Koronarazmere so močno povečale spletne nakupe. Skupaj z njimi pa so se povečale tudi priložnosti za spletne goljufe, ki postajo vse spretnejši pri ustvarjanju prikritih spletnih prevar.
Kako se torej zaščititi pred spletnimi goljufi, ne da bi se zato morali povsem odpovedati spletnim nakupom? Kako presoditi, ali je spletna trgovina zares "prava" ali gre zgolj za prevaro, ki se je bomo še dolgo spominjali s kislim obrazom?
Na kaj moramo biti pozorni pri nakupovanju v spletnih trgovinah, smo preverili na spletni strani nacionalnega programa ozaveščanja Varninainternetu.si, ki ga koordinira SI-CERT.
Pred vsakim spletnim nakupom si vzemite dve minutki!
Na Varninainternetu.si svetujejo, da si pred čisto vsakim spletnim nakupom (če seveda gre za spletno trgovino, ki je še ne poznamo in je še nismo uspeli preveriti) vzamemo dve minutki in spletno trgovino preverimo.
V poplavi najrazličnejših ponudnikov lahko namreč zelo hitro naletimo na lažno spletno trgovino ali trgovino s ponaredki.
Žal ni enega samega znaka, ki bi z gotovostjo kazal na spletno prevaro, ampak moramo preveriti in kombinirati več sumljivih znakov. Spletni uporabniki moramo zato poiskati čim več informacij o spletni trgovini in se naučiti "brati med vrsticami".
In kateri so sumljivi znaki v spletni trgovini?
1) Neverjetno nizke cene. Če ponudba po predstavitvi, ceni ali drugih lastnostih močno odstopa od preostalih, je to zanesljiv razlog za previdnost.
Če ste na primer našli Gucci torbico za 20 evrov ali Suunto uro za 70 evrov, boste gotovo dobili ponaredek ali pa celo ostali praznih rok.
2) Velike obljube. Čisto vsi artikli so na zalogi, dobavljivi takoj, trgovec pa obljublja še brezplačno dostavo po celem svetu.
Če nakupujete pri uveljavljenem spletnem trgovcu, to niti ni tako zelo sumljivo. Toda, če ste prišli na popolnoma neznano stran, na kateri je vse znižano za kar 80 odstotkov, podatki o domeni pa kažejo, da gre za stran, ki je nastala pred tednom dni, potem se raje ne odločite za nakup.
3) Ni nobenih podatkov o trgovcu. Pred nakupom v spletni trgovini (še posebej, če gre za večje zneske), obvezno preverite, kdo sploh stoji za spletno trgovino. Katero podjetje je to, kje se nahaja (naslov podjetja) in podobno.
Pri tem ne pozabite, da je veliko lažje reševati morebitne spore, če gre za podjetje v EU. Toda, če v spletni trgovini ne najdete nobenih podatkov o podjetju, je to vsekakor znak za posebno previdnost.
4) Ni nobenih kontaktnih podatkov. Pred vsakim spletnim nakupom obvezno preverite, kako lahko kontaktirate trgovca (telefonska številka za pomoč uporabnikom, elektronski naslov).
Je na voljo zgolj obrazec za sporočilo in nobenega drugega kontakta? Je telefonska številka izmišljena (največkrat napišejo kar 123456789)? To vsekakor ni prodajalec, ki bi mu lahko zaupali!
5) E-poštni naslov od brezplačnega ponudnika. Spletni goljufi za komunikacijo pogosto uporabijo brezplačni poštni predal (gmail.com, hotmail.com in podobno), kar je še eden od znakov, ki lahko kažejo na spletno prevaro.
6) Sumljiva domena. Na strani http://whois.domaintools.com/ še pred nakupom preverite, kje in kdaj je bila registrirana domena ter kateri kontaktni podatki so navedeni.
Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepamo, da nekaj ni v redu. Na primer spletna trgovina se hvali z dolgo tradicijo, domena pa je registrirana kakšen mesec dni nazaj. Ali je pri registraciji domene uporabljen brezplačen elektronski naslov.
Kako vem, da je vpis kreditne kartice zares varen?
Med najpogostejšimi strahovi kupcev, ki uporabljajo spletne nakupe, je tudi ta, ali je vpis kreditne kartice v neznani spletni trgovini zares varen.
Na spletni strani Varninainternetu.si opozarjajo, da je pri plačilu s kreditno kartico potrebno vedno preveriti, da je v URL-vrstici zelena sklenjena ključavnica, URL-naslov spletnega mesta pa se začne s HTTPS.
To namreč dokazuje, da je prenos podatkov o kreditni kartici šifriran in tako skrit pred očmi morebitnih vsiljivcev v omrežju ter da gre za varno spletno povezavo.