Pri nas vsako leto povzroči prometno nesrečo 11 odstotkov voznikov, starejših od 64 let. Za primerjavo: to je še vedno za štiri odstotke manj od udeležencev v prometu, ki so stari med 18 in 24 let.
Kot nam je povedala mag. Vesna Drole, vodja sektorja za odnose z javnostmi na policiji, so najpogostejši vzroki prometnih nesreč voznikov, ki so starejši od 64 let nepravilni premiki z vozilom, neupoštevanje pravil o prednosti in nepravilna smer ali stran vožnje.
Kdaj človek pride do točke, ko sam sebi prizna, da ni več sposoben sesti za volan? Četudi njegovo vozniško dovoljenje velja še nekaj let? Kdo je sposoben sam sebe oceniti za neprimernega udeleženca v prometu? In kako preprečiti, da bi do tega sploh prišlo?
Osebi, ki je pred leti opravila vozniški izpit, pri starosti 20 let, je bilo le to izdano za 60 let. Taka oseba lahko torej sede za volan kadar koli do svojega 80 rojstnega dne. Razen, če bo sama odločila, da ni več primerna voznica.
Pogovarjali smo se tudi z mag. Andrejem Justinekom, področnim sekretarjem iz Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa.
Na vprašanje, pri kateri starosti naj bi voznik ponovno opravljal vozniški izpit, pregled vida oziroma zdravniški pregled, je odgovoril:
Ali je voznik sploh še zmožen za vožnjo motornega vozila, odločajo pristojni zdravniki, pogostejši zdravniški pregledi pri pooblaščenih zdravnikih medicine dela prometa in športa pa so predvideni šele po 80. letu oziroma po novi zakonodaji po 75 letu. Če zdravstveno stanje voznika že pred tem ni primerno za varno udeležbo v prometu, pa je vzvodov za predčasno razveljavitev vozniškega dovoljenja zelo malo: Šele takrat, ko voznik stori hujši prekršek oziroma več hujših prekrškov, imajo pristojni možnost, da za nekoga predlagajo kontrolni pregled.
Ali menite, da bi se starejši vozniki morali udeležiti tečaja varne vožnje? Ali bi ta tečaj moral biti zanje določen po zakonu? Ali bi s tem lahko zmanjšali število nesreč, v katerih so udeleženi tudi starejši vozniki, vzrok za nesrečo pa so starostne težave?
Standardni tečaj varne vožnje za starejše voznike ni uporaben, ker je namenjen oblikovanju stališč do prometne varnosti. Starejši vozniki imajo običajno pozitiven odnos do prometne varnosti, vprašljive pa so njihove zmožnosti zaznavanja in slabše so njihove vozniške sposobnosti. Vendar ni le starost sama po sebi tista, ki predstavlja večje tveganje za prometno nesrečo. Bolj verjetno se tukaj kaže vpliv funkcionalne oviranosti, povezane z zdravstvenim stanjem posameznika ali zdravil, ki jih starejši uživajo.
V začetku 30. let sedanjega stoletja bo ena četrtina voznikov starejša od 65 let. Zaradi prometne varnosti bo potrebno spodbuditi razvoj in izvajanje posebnih programov usposabljanja, ki bi starejšim voznikom omogočili lažjo integracijo v sodobni promet ter hkrati izboljšali samo prometno varnost te populacije:
Izobraževanje
Metode aktivnega staranja se uvajajo tudi na prometno področje. Ohranjena zmožnost, da starejši lahko varno vozijo, jim bo še naprej omogočala potrebno mobilnost, ki je ena temeljnih potreb današnjega časa. V luči teh in še drugih podatkov je združenje AAA izvedlo študijo, v kateri so ocenili, ali lahko krajše usposabljanje starejših voznikov izboljša njihove vozniške sposobnosti. Raziskovalci so v usposabljanje, ki je bilo sestavljeno iz dveh predavanj v učilnici (osvežili so pravila v cestnem prometu in obravnavali tipične težave, s katerimi se soočajo starejši vozniki) in dveh dvournih praktičnih voženj na cesti (pozorni so bili na skupne in posamezne napake, ki jih delajo starejši vozniki), pritegnili voznike, stare 70 in več let. Ugotovili so, da je tovrstno usposabljanje izboljšalo vozniške spretnosti starejših voznikov tako v pisnih kot praktičnih preizkušnjah. Raziskava je potrdila, da lahko s pomočjo dodatnega usposabljanja starejši vozniki dlje časa varno vozijo in ohranijo mobilnost tudi zunaj lastnega bivanjskega okoliša.
Tehnične prilagoditve na vozilih:
- opozorijo na premajhno varnostno razdaljo, pomagajo pravilno oceniti razdaljo do zunanjih objektov, pravilno parkirati in varno voziti na cestah z več prometnimi pasovi.
Prilagoditev cestne infrastrukture:
- večji prometni znaki
Kaj menite o tem, da je bilo leta 1996 20-letni osebi izdano vozniško dovoljenje in velja do njegovega 80-leta?
S staranjem prebivalstva narašča tudi število starejših voznikov. Mnogim so se zaradi starosti in/ali zdravstvenih težav zmanjšale vozniške zmožnosti in sposobnosti . Drugi več let niso vozili motornega vozila, zaradi različnih razlogov pa se je ponovno pojavila potreba po vožnji avtomobila. Posebnih starostnih omejitev zakonodaja nima, voznik je lahko voznik, dokler je varen voznik. Tako vse temelji predvsem na odgovornosti voznika.
Odgovornost za napotitev na dodatni zdravstveni pregled je tudi v rokah osebnega zdravnika starejšega voznika, ki je dolžan to storiti ob ugotovljenih psihofizičnih anomalijah, ki niso združljive z varno vožnjo. Na podlagi ugotovitev tega zdravstvenega pregleda lahko posledično starejši voznik izgubi pravico do vožnje.
Bilo bi diskriminalno, če bi po določenem številu let od izdaje vozniškega izpita tega osebi kar odvzeli in navedli razlog, da je star in zato nevaren voznik. Vozniki si skozi leta vožnje nabiramo izkušnje, naučimo se biti strpnejši do sebe, do drugih soudeležencev v prometu. Izkušnje so tiste, ki voznika naučijo, da je v prometu potrpežljiv, preudaren, da ne prehiteva samega sebe, da je strpen do drugih. Tudi zato bi država morala omogočiti dodatno izobraževanje, za lažjo integracijo v sodobni promet. S tem bi si vsak odgovoril na vprašanje ali je ali ni varen voznik.